tirsdag 9. februar 2010

Hvem faen er best?


Fru Halvorsen uttaler seg idag, etter at Majorstuen Skole har bestemt seg for å belønne enkelte dyktige elver med ekstratimer. Hun betegner dette som en eliteskole. Kanskje hun er redd for det som skjedde i Sovjetunionen hvor elever ble sendt til utklekkingsanstalter? Gud eller noen annen vet. Vel, uansett er dette elever som har utmerket seg i skolens spesialfag musikk og som derfor skal få noen ekstratimer hver uke for å utvikle sitt talent. Ja, det er soleklart at dette er klassefientlig. En som vet mer enn oss er en kunnskapskapitalist. Spøk tilside! En overdreven likhetsskole har bare et resultat. Alle blir like dumme! På Majorstuens musikklinje vil følgende utsagn bli naturlig: "Fy, fy, Amadeus! Nå spiller du altfor godt!! Som straff må du nå øve på Lisa gikk til skolen i tre uker. Deretter blir det to ukers repetering av skalaen på skolens blokkfløyte. Det skal nok hjelpe."


Har man ikke fjernet fokuset fra det som virkelig teller? At alle skal få hjelp til å nå sitt nivå utfra det fundamentet og det utgangspunktet de har? Skal ikke en elev med en utviklingshemming gis muligheter til å utføre en oppgave vedkommende behersker? Skal ikke en elev som sliter med teoretiske fag få tilbud om en praktisk tilnærming? Og skal ikke elever med et spesielt talent innen sitt fag få lov til å utvikle dette? Alt annet er latterlig.


Akkurat nå har vi sendt en omfattende kontingent idrettsutøvere til OL i Vancouver. Nesten alle har gått på Toppidrettsgymnas i Norge. Det er fint syns jeg, men hadde de vist samme egenskaper innen musikk, dans eller matematikk hadde fru Halvorsen dømt dem nord og ned.


Min drøm er at alle barn og ungdommer i landet vårt skal føle at Norge vil jobbe for å finne en plass for dem uansett om du er en duks eller en dumming. Vi har behov for alle, men må innse at vi ikke er like. Bidra kan vi alle om det legges tilrette. Da får bilmekanikeren og rakettforskeren lykkelige liv fordi de begge gjør det de er eslet til. Og trives med.


Atle

-helt uten formell utdannelse

2 kommentarer:

  1. Først: Gratulerer med Blog! Ikke dårlig å få til det - for en mann helt uten formell utdannelse!

    Nå vet jeg ikke om dette blir "debatt", for jeg er mye enig i det du skriver, men jeg vil gjerne føye til noe jeg hørte på radioen idag, nemlig at av de i fengsel opp til 25 år har 90% ikke videregående utdannelse. Så det KAN jo være et mønster her. Jeg er ganske sikker på at de fleste av dem kan komme seg ut av fengselslivet hvis de fikk sjansen til å gjøre noe mer meningsfyllt, feks å ha en jobb. Og da tror jeg nøkkelen er å tilrettelegge for den utdannelsen i fengselet. Det er bare det at det for det meste tilbys "vanlig" allmenfaglig utdannelse og IKKE praktiske fag, som er den type fag de insatte selv ønsker seg. Dermed kommer de jo ikke noe videre.

    SvarSlett
  2. Jeg tror du har helt rett i det Paul. Dessverre legges utdanning opp slik politikerne ønsker det ideologisk og ikke etter hva målgruppen virkelig ønsker.

    SvarSlett